Bygget i 1969, og trålerflåtens «Grand old lady». Har hatt samme navn siden ny, men det er stort sett bare navn og skrog som er igjen fra byggeår. De viktigste komponentene ombord (mekanisk og elektrisk) har blitt skiftet og fornyet.
Mannskap på ca. 24, inkludert 3 lærlinger/kadetter. Produserer for det meste sløyd og hodekappet hvitfisk, rund vassild, japan-kuttet uer og industrireke. Alt fryst ferskt om bord.
Nordstar er i tillegg første havgående fiskefartøy innen hvitfisk i Norge som tar med alt av restprodukter fra produksjonen, til land. Dette gjøres ved hjelp av ensilering av restråstoffet. Dette produktet prosesseres til fiskeolje og proteinkonsentrat, og brukes som ingrediens i for til laks.
Rigget for enkel og dobbel bunntrål, samt pelagisk og semipelagisk trål.
Nordbas ble levert fra Nye Kleven Verft i Ulsteinvik, i desember 2020. Les mer om dette banebrytende prosjektet her (link).
Fartøyet gjennomgikk en totalombygging i 2019/20, og fremstår i dag som et av verdens mest moderne og fremtidsrettede fiskefartøy, med elektriske vinsjer, stor batteripakke, rordyse osv.
Fabrikk om bord som kan produsere en rekke produkter, herunder hodekappet og sløyd hvitfisk, japan-kuttet Uer og flere sorteringer av kokt og rå reke.
Rigget for nær sagt alle typer trål, samt snurrevad og not.
Noen bilder fra ombyggingen:
Skrog bygget i 1995, alt annet nytt i 2015. Rigget for et mannskap på 4 på døgndrift, og opptil 12 på dagseilas. Fabrikk for produksjon av sløyd hvitfisk til ferskfiskmarkedet, samt industri og kokt reke.